Szukasz hotelu na wakacyjny wyjazd lub noclegu podczas organizacji konferencji?

W poprzednim artykule prezentowaliśmy Państwu różne modele baz noclegowych, wskazując podstawowe różnice oraz regulacje ustawowe, które dokładnie określają sposób nazewnictwa obiektu ubiegającego się o dany status. Jak wspominaliśmy, każda kategoria obiektów noclegowych wewnątrz swojej grupy wyróżnia pewną skalę jakości. Standard obiektu prezentowany jest w sposób wizualny za pośrednictwem gwiazdek lub kluczy.

Warto pamiętać, że system przydzielania gwiazdek nie jest jednorodny i tak w zależności od kraju możemy spotkać się z różnymi wymogami jakie kryją się pod konkretną liczbą gwiazdek.

 

        Hotele, motele, pensjonaty- skala od 1do 5 gwiazdek

        kempingi i pola biwakowe- skala od 1 do 4 gwiazdek

        schroniska, domy wycieczkowe- cyfry rzymskie od I do III

        pozostałe niezakwalifikowane do rejestru obiektów noclegowych miejsca typu: moteliki, moteluxy czy pensjonaciki nie posiadają skali jakości.

 

W Polsce, tak jak pisaliśmy wcześniej status obiektu noclegowego przyznawany jest na podstawie ustawy regulującej konkretne warunki, które obiekt musi spełniać chcąc ubiegać się o odpowiednia rejestrację.

Za nadanie odpowiedniego standardu hotelowego odpowiada Marszałek Województwa. Podczas weryfikacji hotelu analizowany przez przez specjalny zespół ekspertów wyznaczonych przez Urząd Wojewódzki. Ocenie poddawane są m.in.- dostęp do terminala płatniczego, telefonu, faksu, bezprzewodowej sieci internetowej, dostęp do zimnej i ciepłej wody, miejsce parkingowe, klimatyzacja lub nawiew mechaniczny, powierzchnie pokojów, wyposażenie pokoju- łózko, szafa, łazienka, stoliki nocne, urządzenia do czyszczenia odzieży i butów, kończąc na sejfie, minibarków, lodówek przeznaczonych do indywidualnego użytku gości, ręczników, instalacji czy obsługi hotelowej.

 

Noclegi w Polsce- czego możesz się spodziewać na podstawie gwiazdek?

*

Jednak gwiazdka nie zobowiązuje obiekt do spełniania wygórowanych warunków noclegowych. Pokój musi spełniać minimalne standardy- posiadać łóżko, szafę i umywalkę. Nie spodziewajmy się klimatyzacji i telewizora. Łazienka może znajdować się na korytarzy i być dzielona na kilka pokoi. Hotel nie musi posiadać zaplecza gastronomicznego czy parkingu dla gości. Sam personel nie musi spełniać wymagać zawodowych, wystarczy średnie wykształcenie bez specjalizacji w sektorze turystyczno-hotelarskim.

 

Nocleg w hotelu jednogwiazdkowym

Pokój jednogwiazdkowy powinien posiadać powierzchnię minimum 8 metrów kwadratowych w przypadku pokoju jednoosobowego, 10 dla pokoi dwuosobowych i kolejno o 2m więcej na każdą następną osobę w pokoju. W pokoju powinny znajdować się standardowej wielkości łóżka- jednoosobowe 90x200cm, dwuosobowe 140x200, szafa lub wnęka z 3 wieszakami dla każdego gościa. Ponadto, w pokoju powinien znajdować się stolik nocny lub szafka oraz po 1 krześle dla każdego gościa hotelowego.

W przypadku, gdy w pokoju znajduje się łazienka powinna ona posiadać natrysk lub wannę z prysznicem, umywalkę oraz toaletę,

 

**

Pokój dwugwiazdkowy wyróżnia większy metraż, w ramach którego pokój jednoosobowy nie może być mniejszy niż 9m, a na każdą kolejna osobę przypadają minimum dodatkowe 3 m. W pokoju dwugwiazdkowym znajduje się standardowe wyposażenie pokoju, a także zasłony lub żaluzje, szklanki, radio lub telewizor, częściej zdarza się indywidualna łazienka lub dzielona pomiędzy dwa pokoje hotelowe. Ponadto, w pokojach mogą znajdować się zestawy hotelowe w postaci ręcznika i mydła toaletowego.

Z uwagi na średniej klasy hotel, w obiekcie może znajdować się strefa gastronomiczna oferująca gościom śniadania najczęściej za doliczona opłatą, salę spotkań.

 

***

Trzy gwiazdki odpowiadają, za wyższy średni standard. Powierzchnia pokoju jednoosobowego wynosi 10m, a dla każdej kolejnej osoby jest on podnoszony o 4m. W skład podstawowego wyposażenia pokoju wchodzi łózko (w zależności od rodzaju pokoju- pojedyncze lub  podwójne), szafka nocna, garderoba, biurko/ stół wraz z krzesłami, dodatkowe oświetlenie boczne, co najmniej jedno gniazdko elektryczne oraz personalna łazienka z prysznicem, toaletą i umywalką. W skład wyposażenia dodatkowego, które dostępne jest dla gości hotelowych są suszarki do włosów, suszarki do ubrań, zestawy do czyszczenia odzieży i obuwia, żelazka, radio i telewizor, dostęp do bezprzewodowej sieci internetowej. Cały obiekt powinien być wyposażony w klimatyzację automatyczna oraz szyb windy w przypadku obiektów powyżej 3 pięter wysokości.

Pokoje klasy trzeciej stanowią bardziej prywatną przestrzeń niż poprzednie dwa standardy, są bardziej przytulne, zazwyczaj znajdują się w obiektach z hotelową restauracją, strefą SPA, basenem  czy dodatkowymi atrakcjami, z których skorzystać mogą goście hotelu. Na każdego gościa w ramach standardu wyposażenia pokoju czeka także zestaw ręczników- toaletowych i kąpielowych, pościel zmieniana jest co 3 dni.

Poza wspomnianą restauracją, która nierzadko oferuje równolegle usługi z zakresu organizacji imprez okolicznościowych, jak i catering, w hotelu trzygwiazdkowym znajdziemy salę konferencyjna lub szkoleniową, wyposażoną w sprzęt nagłaśniający. W zależności od możliwości jakie oferuje hotel wielkość sal może być różna.

W naszym hotelu dostępna jest w pełni wyposażona w wysokiej jakości sprzęt nagłośnieniowy i prezentacyjny, sala konferencyjna.

 

 

Hotel szczycący się 3 gwiazdkami powinien posiadać otwartą 24h recepcję, parking przy obiekcie lub w jego bliskim sąsiedztwie. Ponadto, hotel trzygwiazdkowy w pełni odpowiada na potrzeby osób niepełnosprawnych- posiada przystosowane pokoje do obsługi gości poruszających się na wózkach inwalidzkich, dopasowane do funkcjonowania osób z trudnościami motorycznymi łazienki i ubikacje, kończąc architektoniczne elementy konstrukcji hotelu- podjazd lub winda dla niepełnosprawnych, a także (w przypadku braku szybu wewnątrz budynku) ruchomy podest umożliwiający gościom przemieszczanie pomiędzy piętrami obiektu.

W hotelach trzygwiazdkowych spodziewać możemy się większej tolerancji w przypadku osób podróżujących ze zwierzętami.

 

**** 

Hotel z czterema gwiazdkami to już standard wysoki. W ofercie takich obiektów znajduje się szeroka oferta usług, począwszy od noclegowych, przez konferencyjno-biznesowe, kończąc na wysokiej klasy restauracji hotelowej z barem, która najczęściej gromadzi wykwalifikowaną obsługę gastronomiczną.

Wiele hoteli czterogwiazdkowych, zwłaszcza tych, które umieszczone są w większych miastach angażuje się w życie towarzyskie i kulturowe miasta udostępniając swoje przestrzenie do organizacji wystąpień, koncertów, a także imprez tanecznych. W hotelu znajdują się także: hotelowa siłownia, zatrudniająca personalnego trenera, który pozostaje do dyspozycji gości, a także trenerów fitness, którzy organizują zajęcia sportowe, basen oraz strefa wellness.

Powierzchnia pokoi czterogwiazdkowych w przypadku pokoju dwuosobowego to 16 m, nierzadko posiada połączenie z salonikiem wyposażonym w komplet wypoczynkowy, telewizor. Ponadto, w pokoju znajduje się stolik lub biurko wraz z fotelem, szafka nocna, szafa garderobiana, lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią. W pokoju powinna znajdować się klimatyzacja, bezprzewodowe łącze internetowe, podwójne oświetlenie górne, dodatkowe lampki boczne, a także elementy dekoracyjne w postaci firan, zasłon, kwiatów. Każdy pokój wyposażony jest w łazienkę z wanną lub prysznicem, toaletę, umywalkę, suszarkę do włosów. Na każdego z gości czeka zestaw prysznicowy- ręcznik kąpielowy oraz mini zestaw higieniczny.

W ramach usług hotelowych prowadzony jest całodobowy room service, obsługa bagażowa oraz możliwość jego przechowania, ponadto usługi związane z czyszczeniem odzieży, czasami salony z usługami kosmetycznymi.

Przed obsługa hotelu stawiane są wyższe wymagania kwalifikacyjne- średnie lub wyższe wykształcenie specjalizacyjne- turystyka, hotelarstwo, gastronomia, oraz znajomość dwóch języków obcych na poziomie komunikatywnym w przypadku osób obsługujących recepcje, w przypadku pozostałego personelu podstawy grzecznościowe języków obcych.

 

***** 

Najwyższy standard hotelarski, najwyższa jakość, profesjonalna obsługa oraz luksusowe centrum noclegowo- biznesowe. Hotele pięciogwiazdkowe to naturalna perspektywa awansu wśród baz noclegowych sygnowanych czterema gwiazdami. Hotele usytuowane są w ścisłym centrum miast lub blisko oficjalnych centrów biznesowych.

Hotel posiada swój własny parking strzeżony, w którym liczba miejsc parkingowych odpowiada liczbie pokoi. Ponadto, w hotelu istnieje możliwość skorzystania z usług taksówkarskich, szoferskich czy wypożyczenia samochodu na własny użytek.

Sama budowa hotelu znajduje się na innym poziomie niż w przypadku pozostałych obiektów. Dwie drogi komunikacyjne- jedna dla gości, druga dla dostawców, bezpośrednie wejście do lobby, osobne do hotelowej restauracji, do której od wewnątrz wiedzie voie.

Restauracja w hotelu pięciogwiazdkowym posiada osobna część kawiarnianą, barową, poczekalnię dla gości oraz główną salę jadalniana. Nierzadko jest ona osobnym organizmem w hotelu, wizytówką, która walczy o własną renomę w standardach Michelina.

Poza restauracją, w hotelu znajduje się kilka sal konferencyjnych, szkoleniowych, prywatne pokoje biznesowe wyposażone w wysokiej jakości umeblowanie, artykuły piśmiennicze, zaplecze audiowizualne, specjalne wyciszenia, które pozwalają na zachowanie poufności.

Hotele pięciogwiazdkowe posiadają również bardziej rozbudowany system instalacyjny, począwszy od klimatyzacji ogólnej, jak i ten znajdującej się w części mieszkalnej, pełnej instalacji przeciwpożarowej, dźwigu osobowego oraz towarowego od 1 kondygnacji, pełnego wyposażenia dopasowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych, instalacji radiowo-telewizyjnej, bezpłatnego dostępu do sieci bezprzewodowej, kończąc na prywatnych agregatach prądotwórczych.

W przypadku pokojów hotelowych mamy do czynienia z najwyższym standardem akomodacji. Pokoje jednoosobowe posiadają powierzchnię 14 metrów. W każdym pokoju znajduje się komplet wypoczynkowy- fotel, leżanka lub kanapa wraz ze stolikiem kawowym i gazetownikiem. Przy każdym łóżku znajduje się szafka nocna z bocznym oświetleniem. Pokój podzielony jest na dwa sektory- sypialniany z szafą garderobianą i oddzielona część wypoczynkowa nierzadko z wyjściem na balkon. W każdym pokoju znajduje się telefon, lodówka, mini barek, a także pełnowymiarowa łazienka z prysznicem, wanną, umywalką i toaletą. Dla gości przygotowywane są zestawy hotelowe- ręczniki kąpielowe, szlafroki, kapcie, a także zestawy toaletowe. Do zadań obsługi należy codzienna wymiana pościeli oraz sprzątanie pokoju, pod warunkiem, że gość hotelowy wyraźnie odmówił.

Każdy z pokoi jest zaprojektowany zarówno pod względem wygody, jak i estetyki, dlatego nierzadko w pokojach znajdziemy elementy dekoracyjne- wazy ze świeżymi kwiatami, zegary, rzeźby, firany i zasłony, kończąc na obrazach czy miękkich dywanach. Im klasa i poziom pokoju jest wyższy możemy spotkać się z różnym gatunkowo wyposażeniem. Analogicznie im wyższy standard pokoju tym wyposażenie będzie bardziej ekstrawaganckie, pochodzące od lokalnych lub bardziej popularnych projektantów.

W hotelach pięciogwiazdkowych, poza wspomnianą restauracją obowiązkowo znajdować musi się rozbudowany sektor wellness. Siłownia z trenerami personalnymi, zajęcia fitness, basen, kosmetyczka, fryzjer, czasami sklep odzieżowy, punkt turystyczny, kończąc na salonach prasowych z kantorem czy butikach.